Redigeringstips; Mer liv i dina svartvita bilder.

Jag frågade ju vad ni ville se mer av när jag hade min frågestund, och detta var vad folk ville se; photoshoptips. Så här har ni! Enjoy! (skriv gärna vad ni vill ha för tips, och under tiden kan jag tipsa om min systers ps-tips)



GÖR SÅ HÄR:

Öppna bilden du vill pimpa. Jag tog för enkelhetens skull en bild jag redan redigerat, så ignorera mina lager!
Fixa till det du vill fixa, så som klonstämpling, beskär ev (endast små ändringar! som att räta upp en sned horisontlinje. Spar större beskärningar tills all redigering är klar, då är det lättare att ångra sig)


Gå ner till lagerpaletten, och tryck på den svartvita cirkeln för att skapa ett nytt justeringslager. Här har du ett par olika sätt att göra bilden svartvit. Jag valde Gradient map, det ger en kontrastrik svartvit bild.


Skapa ett nytt justeringslager, men den här gången väljer du kurvor/curves. Jag älskar det verktyget, man kan göra brutalt mkt, och det är så enkelt! Jag har gått in och lagt en liten s-kurva på respektive färg, och för att spexa till det vände jag den blå kurvan åt fel håll. Eftersom att bilden är svartvit går det att ta i rätt mkt med de olika färgerna, beroende på hur du vill ha bilden, här är det endast fantasin som sätter gränserna. Pilla tills du är nöjd helt enkelt.
(om man vill vara lite överkurs kan man även skapa ett justeringslager med color balance/färgbalans, och leka runt där med, det kan blir riktigt nice!)


För att leda ögat rätt mörkade jag ned hela bilden, och skapade en markering runt mig, raderade innehållet i mareringen och la på gaussian blur, på högsta radien (matilda har en guide här, som visar hur man gör, jag orkade inte göra en.)
Detta har ett namn, men jag har glömt vad det är, någon som vet? Sen är det iaf klart! Om man vill.



Före                                                     Efter

Kommentarer
Postat av: Irene "Nene" Andersson

vinjettering kallas det, har jag för mig ;)

2009-05-20 @ 18:37:12
URL: http://ireneandersson.webblogg.se/
Postat av: FINA

bra tips!

2009-05-21 @ 17:05:24
URL: http://www.metrobloggen.se/fina

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0