Frågor och svar.

FOTO:

Vilka olika sorters objektiv använder du, och vilka skulle du tipsa andra som är nybörjare på fronten att fota, att köpa för slags objektiv?
Objektiven jag använder finns i listan till vänster, högst upp, och under varje bild skriver jag vilket objektiv jag använt.

Bästa fototips, förutpm att fota mycket?
Pröva saker utanför din comfortzone. Säg att du är kung på att fota blommor, pröva då nåt helt annat, tex porträtt eller arkitektur. Andra bra sätt är att läsa fotobloggar och kika runt på olika fotocommunities. Flickr är min favorit (ni hittar mig om ni söker på Elin Ivemo), där finns det jättebra fotografer att hämta inspiration ifrån, och grupper där folk delar med sig av tips och annat kul! Sen finns även Deviantart och svenska Fotosidan.se

Bästa redigerigsknepet?
Arbeta i lager! Och du kan göra galet mkt med kurvor/curves!

Hur arbetar man i lager? förstår verklige inte det, funkar aldrig!
Det finns två sätt att skapa ett nytt lager, antingen går du på lager/layer i menyn och trycker på nytt justeringslager/new adjustment layer. Där kan du välja kurvor, nivåer mm. Det andra (och mkt smidigare) sättet är att gå ner till lagerpaletten (Den borde vara i menyn till höger om inte gå in på fönster och kryssa i lagerpalett), och trycka på svart/vita cirkeln i mitten, då får du fram samma meny där och väljer det du ska ändra.

Skolan du sökte till, vart ligger den?
Den ligger på Hammarby i Sthlm och heter Kulturama. Utbildningen heter Högre fotografisk utbildning.

Inspiration till foto?
Vardagliga saker, vackert ljus, årstider.. Får även mkt inspiration från Flickr, jag har skitduktiga kontakter!

Har du något favrotimotiv?
Jag gillar porträtt, speciellt spontana. Det är mer liv i dom.

Är du självlärd vad det gäller foto? Yes, helt och hållet.

Vad har du för tips till en nybörjare, vilken typ av objektiv ska man satsa på?
Det är alltid bra med ett 50mm. Canon gör ett helt underbart 50mm f/1.8 som ligger på dryga tusenlappen. Det är guld. Sen beror det på vad man gillar att fota. Ett telezoom kan vara kul om du fotar mkt naturbilder, eller ett rejält vidvinkelobjektiv om du tycker sånt är skoj. Pröva dig fram vad du gillar, och anpassa utrustningen därefter. Gillar du macro, men inte har råd med ett macroobjektiv finns det närgränslinser att köpa på bla kaffebrus.com (fri frakt och snabb leverans!), det är som förstoringsglas du skruvar fast på objektivet. Jag har såna och det blir kanon!

___________________________________________________________________________________________

OM MIG:

Har du något annat intresse förutom foto?

Öh, jag gillar att redigera bilder, men det kanske faller under samma kategori.. Annars gillar jag att läsa, äta mat, hänga med mina vänner (som är världsbäst!) och lösa korsord. Jag är en egentligen riktig nörd. :P

Varför gillar du inte bananer?
Tja, jag tycker inte att det faller mig i smaken helt enkelt. Jag är så cool och inflytelserik (heter det så?) att jag även lurade i lillebror att banan var äckligt, och han trodde att det var sant tills han prövade det typ tio år senare.. En gång åt jag faktiskt en banan. På flygbussen på väg till hotellet på Mallis, jag var så hungrig och mådde så dåligt efter flygresan att jag var tvungen att äta nåt, och det enda som fanns var Emmas banan. Det tog mig säkert en halvtimme, men jag åt den!

Varför är din syster den bästa systern ever?
Tja, kanske för att vi är så lika? Hon har då aldrig gett mig nåt för att muta mig eller så, så det måste vara det.

Hur lärde du dig att vicka sådär på tårna som du kan, sådär i sidled som du vet?
I was born a freak. (för er som inte förstår kan jag meddela att jag kan knäcka tårna, utan att använda händer, genom att flytta dom i sidled, åt båda hållen. jag har skrämt många människor med den skillen.)

Ska vi se Harry Potter tillsammans i sommar? eller har du någon speciell harry buddy?
Sorryyy, den platsen är tyvärr tagen.. men om du bjuder kan jag säkert se den två gånger..

Favoritfilm och serie?
Oj, jag har fler favoritfilmer, så jag väljer två; Amelie från Montmartre och Garden State. Jag har även fler serier och där är det svårare att välja, så jag mosar på; Sex and the city, Scrubs, CSI Las Vegas, One Tree Hill, Heroes, Dexter, Family Guy, Seinfeld, Vänner.. Jag missar säkert massor.

Bästa boken du läst?

Kan inte välja nån bästa här heller. Jag är kär i hela Twilightserien, och jag är en Harry Potter-nörd. Jag gillar även Millennium-trilogin, som typ hela svenska folket..

Harry potter-fan?
BIG TIME! (jag har tom Tales of Beedle the bard..)

Favoritblogg?
Dom jag läser regelbundet finns att hitta i menyraden. Mina absoluta favoriter är: Annika Svenmarck, Johanna Lundberg, Matilda Ivemo (inte bara för att det är min syster!) och Olof Grind.

Klädstil?
Bekvämt. Jeans och en tisha. Men jag har gått ifrån baggyjeans till lite mer kvinliga. Jag växer. Jag har även börjat älska klänningar, och jag köpte mina första riktigt tighta jeans sen högstadiet nu på semestern!

Har du någon fobi?
Fåglar, fiskar, att få en kroppsdel avsågad, att alla mina saker brinner upp, och jag är mörkrädd. Oj, jag är en jävla mes.

Bästa och sämsta sidor hos dig?
Bästa: jag är rolig, snäll, söt, glad, bäst på allt, positiv, klara allt jag tar mig an, och framförallt så är jag ödmjuk..
Sämsta: jag kommer inte på fler bra egenskaper.. Skämt åsido, jag är fan rätt rolig, och lättroad. jag är mindre bra på att passa tider och göra saker jag måste. Jag har dålig självdiciplin.

Musiksmak?

Ex. Melissa Horn, Counting Crows, Moneybrother, John Mayer, A Fine Frenzy, Imogen Heap, The Shins.. ööh. och massa mer.

Kanske någon dold ovanlig talang?
Jag kan slicka mig på näsan!

Ska du flytta från västerås nångång, Isåfall vart?
Jag vet inte vart jag tar vägen i framtiden, men just nu trivs jag bra där jag är. (;

Fest eller hemmakväll?
Oj, jag har i princip slutat festa, jag har tröttnat, eller iaf på krogen och kroghets. Men en trevlig hemmakväll med vin och gott sällskap är aldrig fel.

Bio/middag eller nattklubb?
Middag! Ge mig mat så blir jag glad.

Favoritfärg?
Jag gillar svart. och grönt.

Vad jobbar du som?
Jag jobbar som säljare på Media Markts entertainmentavdelning i Västerås.

Eh alltså.. har ni kommit hem nu?

Ja Annika, vi är hemma! :P (jag var tvungen att ta med frågan, den var så söt)

Om du fick välja en låt att vara soundtrack till ditt liv, vilken skulle det vara?

Shit, en låt. Det var svårt du! Jag måste få be att återkomma när jag hittat den.

Och, om det gjordes en film om dig. vem skulle du helt vilja se spela dig?
Den var lätt! Natalie Portman!

Jag har inga frågor, jag vet ganska mycket. Eller jo jag undrar ganska mycket hur grillade kycklingar kan vara så stora när levande små kycklingar är så små och gylliga?
Jo, kycklingar du äter är framavlade för just det syftet, och det skulle bli lite jobbigt om dom var små, som vanliga kycklingar, då skulle man behöva äta typ 6 st innan man blev mätt, och det är svårt att rensa en sån liten en. Så det har helt enkelt manipulerats fram kycklignar som växer fort som attans, och sen slaktas dom. Stackarna växer så snabbt att dom inte kan stå upp på sina egna ben tillslut.. Sugen på kyckling?

Kommentarer
Postat av: Johanna

Ja, lite elakt är det att lämna dig kvar. Men när man tänker efter så är det inte det minsta orättvist eftersom du PRECIS VARIT PÅ HAWAII ;)



Åhh, jag fick vara med där. Känner mig sjukt smickrad. Du är ju en av mina favoritbloggar också!



Sen tycker jag att kycklingfrågan var en av dom viktigaste. Man ska inte äta kyckling!

2009-05-17 @ 17:54:29
URL: http://johannalundberg.wordpress.com
Postat av: Annika

Åh vad gullig du är! Jag tycker ju om dig med :)

2009-05-17 @ 18:33:11
URL: http://annikasvenmarck.wordpress.com
Postat av: FINA

roligt att få veta lite mer om dig :)

2009-05-17 @ 19:27:22
URL: http://www.metrobloggen.se/fina
Postat av: I s a b e l l

hehe känns som att jag spammade dig med massa frågor. Jag är lite frågvis av mig. Fun att få veta lite om dig iaf.. :P

2009-05-18 @ 07:47:41
URL: http://annaandersson.blogg.se/
Postat av: emma

ameh, är inte jag din favoritblogg också? :'(

2009-05-18 @ 19:50:57
URL: http://emmamariaspennare.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0